De politie in Queensland (Australië) heeft bij de overstromingen van dit jaar veel gebruik gemaakt van sociale media. Hun persconferenties zijn door CNN overgenomen van Youtube, het aantal volgers op Twitter is vertienvoudigd en het aantal likes op Facebook is 25x groter.
Ze zijn ‘viraal’ gegaan…. …maar dat is slechts een deel van het verhaal.
Het is te vergelijken met het verschil tussen de oplagecijfers en bereikcijfers van een krant. Het oplagecijfer staat voor het aantal exemplaren dat is gedrukt. Het bereikcijfer staat voor het aantal personen dat de publicatie leest.
Bij sociale media is het oplagecijfer altijd ‘1’. Er wordt maar één exemplaar van een bericht gemaakt. Het bereikcijfer kan vele malen hoger zijn. Laten we dat gelijk stellen aan, bijvoorbeeld, het aantal volgers op je Twitter-account. De politie in Queensland had vlak na de ramp ruim 11.000 volgers.
Maar wat in deze context (een crisissituatie) belangrijker is, is het aantal mensen dat de informatie tot zich neemt. Verspreiding via ‘Word of mouth’ (mond-tot-mond) is hier essentieel.
In een normale situatie lezen mensen een bericht en houden de informatie voor zichzelf. Of geven het een re-tweet, like of plus om het te delen met anderen die ook online zijn. Het gebeurt zelden dat je anderen vertelt over een tweet. Zie het schema hieronder.
In crisissituaties delen mensen de informatie over de crisis veel en veel meer. De sprong van online delen (re-tweet, like of plus) naar offline delen (vertellen) is kleiner. Zeker als het voor jou en de mensen in je omgeving het verschil maakt tussen wel of niet evacueren! Zie het schema hieronder.
De lezer van het bericht verandert tijdens een crisissituatie in een informatiepunt. Familieleden, buurtgenoten en andere getroffenen vertrouwen op de eigenaar van de smartphone voor de laatste informatie. Het totale publiek dat de politie van Queensland heeft bereikt via Twitter lijkt 11.000. Maar een deel van de 11.000 volgers heeft de informatie mond-tot-mond doorgegeven aan anderen. Dat maakt het werkelijke bereik groter, gerichter en maakt de ‘traditionele media’ als tussenpersoon overbodig!
Via.
Aanrader RT @peterkeur: Nieuwe blog: Niet sociale media, maar ‘word of mouth’ maakt crisiscommunicatie effectief http://t.co/BnBZZ3qq #li
Niet sociale media, maar ‘word of mouth’ maakt crisiscommunicatie effectief http://t.co/LEtYPe7v #crisiscommunicatie
http://t.co/EHFn9uqY #SocialMedia vervangt traditionele media = groter bereik (vb politie Queensland) /cc @DeFlik
Niet sociale media, maar ‘word of mouth’ maakt crisiscommunicatie effectief http://t.co/G3Ek0O4C #SMPolbe #Kortom @marcvandaele @qimcee
@RodeKruisGent @wimvdmeersch @DavyVC @LadyVrona:Niet sociale media,mr ‘word of mouth’maakt crisiscommunicatie effectief http://t.co/acMkkPEX