Zoals ik vorige week op Twitter meldde, heb ik ‘Google+ for Business: How Google’s Social Network Changes Everything’ van Chris Brogan gelezen.
Omdat het een heel actueel onderwerp is heb ik het boek gelijk besteld. Technologie verandert snel. Dat geldt zeker voor jonge online sociale netwerken als Google+. Daarom heeft dit boek waarschijnlijk een korte levensduur. (Inmiddels zie ik op Google+ al functies die niet in dit boekje besproken worden…)
Er zijn twee redenen waarom ik het heb gelezen. De eerste is dat ik (snel) op de hoogte wil zijn van de mogelijkheden van Google+. De tweede reden is dat ik altijd op zoek ben naar creatieve manieren om (sociale) technologieën te gebruiken. Chris Brogan heeft in het verleden bewezen genoeg van die ideeën te hebben. Deze twee ‘leerdoelen’ zijn ruimschoots gehaald!
Maar wanneer je dit boekje over twee of drie maanden leest is het zeker verouderd. Chris heeft dan ook een webpagina waar hij toevoegingen op het boek gaat publiceren. Die pagina vind je hier en je krijgt toegang nadat je het boek hebt gekocht.
Praktijkvoorbeelden gevisualiseerd
In zijn boek gebruikt Chris een zestal praktijkvoorbeelden om te laten zien hoe je Google+ kunt gebruiken. Hij laat in hoofdstuk 3 zien hoe hijzelf, Scott Monty, Greg Pak, Jenny Cisney, Darren Rowse en Jacqueline Carly dit platform hanteren. Zij gebruiken dit sociale netwerk allemaal op een andere manier.
Helaas is het hoofdstuk nogal een woordenbrij. Hierdoor zijn de verschillen tussen deze personen niet écht duidelijk. Hij raast – in zijn gebruikelijke tempo – door de voorbeelden. En dat is jammer, want er valt veel te leren. Zeker van dit praktische hoofdstuk!
Om de verschillen duidelijker te maken heb ik op basis van de informatie in dit hoofdstuk zes grafieken gemaakt. Per grafiek laat ik steeds zien hoe deze zes personen één aspect van Google+ gebruiken. Door dit met grafieken visueel te maken worden de verschillen (en overeenkomsten) duidelijker.
Let wel, het is niet mijn eigen onderzoek. Het enige dat ik doe is de bevindingen in een grafiek zetten. De credits gaan volledig naar Chris Brogan.
Door deze grafieken begrijp ik de verschillen beter. Misschien heb jij er ook wat aan. Het helpt je in ieder geval bij het doorgronden van de manier waarop je Google+ vanuit je eigen rol in kunt zetten voor je organisatie!
Zes grafieken in zes dagen
De komende zes dagen plaats ik iedere dag een grafiek op basis van hoofdstuk 3. Bij die grafiek geef ik een korte verklaring. Daarin bespreek ik waarom zijn bepaalde gevallen juist dat aspect van Google+ op een andere manier gebruiken.
Ook stel ik bij ieder aspect een vraag over de manier waarop de overheid er mee om kan gaan. Dit zijn de vragen die tijdens het lezen van dit boek bij me opkomen. De vragen gaan niet per se over Google+, maar wel over het gebruik van sociale media door de overheid. Tenslotte train en adviseer ik overheden over het gebruik van sociale media. (Neem hier contact met me op als ik je daarmee van dienst kan zijn.)
Ben je er klaar voor? Daar gaan we…
Grafiek 1: Tijd per dag besteed aan Google+
Onderstaande grafiek laat zien hoeveel uur deze zes personen per dag besteden aan Google+. Chris besteedt hier veruit het meeste tijd aan. Dat past ook bij zijn rol als ‘social media goeroe’ en auteur van een boek over dit onderwerp. Voor het overige besteedt niemand er meer dan een uur per dag aan.
Dat is ook logisch: zij hebben Google+ niet als specialisatie. Actief zijn op Google+ is niet hun baan. Zij gebruiken het wel als middel om hun (tactische) doelen te bereiken.
De vraag voor de ambtenaar:
Heeft een ambtenaar – die belast is met het vertegenwoordigen van zijn organisatie op sociale media – voldoende aan een uur per dag?
Leest met veel interesse de blog van @peterkeur over Google+ for Business in zes grafieken (deel 1) http://t.co/7a1uVmBs
Pingback: Leesvoer: Google+ for Business in zes grafieken (deel 3) | Peter Keur
Pingback: Leesvoer: Google+ for Business in zes grafieken (deel 2) | Peter Keur
Pingback: Leesvoer: Google+ for Business in zes grafieken (deel 4) | Peter Keur