Vikingsymbool via ezioman op Flickr
Het Nieuwe Werken (HNW) is ‘plaats en tijdonafhankelijk’ werken. Dat is bloedlink. HNW legt te veel de nadruk op onafhankelijkheid. Het geeft een vals gevoel van vrijheid en werkt solisme in de hand. De verbondenheid met je collega’s en de organisatie staat onder druk.
Het knipt de band van medewerkers met de organisatie door. Een van de symbolen die ‘vroeger’ de identiteit van een organisatie bepaalde is het gebouw waar de organisatie is gehuisvest. Medewerkers identificeren zich met de organisatie via – onder meer – het gebouw.
Maar waar identificeer je jezelf mee als je niet in dat gebouw hoeft te zijn?
Daarom is het belangrijk op zoek te gaan naar nieuwe symbolen waar je medewerkers zich mee kunnen identificeren. We zien onder voorlopers van HNW het gebruik van Apple als een van de symbolen: “Hé, jij gebruikt ook Apple?“. Niet dat Apple zo bijzonder is (iedereen kan het kopen – het ligt gewoon in de winkel). Maar het geeft wel een signaal en bij de gebruikers een gevoel van verbondenheid.
Wanneer je medewerkers in sterke mate volgens HNW werken, zien ze elkaar misschien helemaal niet meer. Als het contact vooral virtueel is, welke symbolen spelen dan een rol bij het versterken van de verbondenheid met de organisatie?
Twibbons als die van Ambtenaar 2.0 zijn een goed voorbeeld. Bij Zenc is het intensieve gebruik van Yammer zo’n virtueel symbool. (En tot mijn grote blijdschap zijn HEC en ROI sinds de bundeling ook actief aan het Yammeren.)
Als HNW gemeengoed wordt, welke andere virtuele symbolen versterken de verbinding met de organisatie? En hoe kun je deze dan inzetten?