Een paar weken terug stuurde Jan van der Sluis van StimulanSZ me de code om de ZwangerschApp te proberen. Na wat gepruts om de app te downloaden uit de Amerikaanse App Store is het me gelukt de App te installeren.
De ZwangerschApp is een iPhone applicatie “die praktische informatie biedt over zwanger worden, zwanger zijn en de periode na de bevalling. Welke onderzoeken krijg je tijdens je zwangerschap? Mag je je werktijden aanpassen als je zwanger bent? Hoeveel kraamzorg krijg je vergoed? Zwangerschapp geeft het antwoord op al dit soort vragen.” Deze tekst lijkt er op te wijzen dat het een app is voor zwangere vrouwen. Dat is niet zo.
De doelgroep van de app is intermediairs. Dat zijn professionals die in hun werk wel eens met zwangere vrouwen te maken hebben, maar voor wie het onderwerp zwangerschap niet het grootste deel van hun werkzaamheden omvat. Met de ZwangerschApp hebben zij informatie over alles wat te maken heeft met zwangerschap altijd op zak.
Dat klinkt interessant! Na de “klik hier om verder te lezen” lees je of dat ook zo is.
***
Het menu
Het startscherm van de app bestaat uit 8 grote grijze knoppen. Op die knoppen staan vragen of onderwerpen die een relatie hebben met zwangerschap. Mijn eerste indruk is dat deze app nogal saai is. Dat komt door dat de hoofdkleur grijs is en ik op het openingsscherm twee keer het woord “problemen” zie. Namelijk op de knoppen: “problemen tijdens de zwangerschap” en “problemen bij pasgeboren baby’s“. Dit ontneemt mij de zin om verder te klikken / drukken, terwijl zwangerschap juist een leuke levensgebeurtenis is!
Daarnaast zijn er nog een paar dingen die opvallen aan het hoofdmenu. Zo staan vragen en onderwerpen door elkaar. Het lijkt me, vanuit het perspectief van User Inteface Design logischer een keuze te maken tussen vragen òf onderwerpen. Een ander punt dat opvalt, is dat de bovenste knop de naam ‘zwangerschap‘ heeft, maar voor zo ver ik begrijp gaat de complete app over dit onderwerp. Het is me dan ook niet in een keer duidelijk wat ik achter deze knop kan vinden. Dat geldt trouwens ook voor de knop ‘opvoeding‘. Dat is een groot onderwerp om te vangen in een app. Bovendien is het kind er nog niet eens!
***
Als ik wat met de app speel kom ik er achter dat de menustructuur niet in balans is. Soms is er maar één menu-item als je doorklikt. Bijvoorbeeld bij het klikpad ‘opvoeding‘ >> ‘hulp bij de opvoeding‘ >> ‘waar kunt u terecht met vragen over de opvoeding van uw kind?‘ Zie de screenshots van dit klikpad hieronder.
***
In andere gevallen vind je juist te veel menu-items achter een knop. Zo vind je bijvoorbeeld achter ‘zwangerschap‘ maar liefst 12 opties:
- Hoe verloopt een zwangerschap?
- Wat kunt u doen om u voor te bereiden op de bevalling?
- Welke zorg krijgt u tijdens uw zwangerschap?
- Voeding tijdens de zwangerschap
- Foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap
- Roken, alcohol en drugs tijdens de zwangerschap
- Geslachtsziekten en zwangerschap
- Zwangerschap op latere leeftijd
- Kans op aangeboren afwijkingen
- Ik ben zwanger. Moet mijn werkgever mijn werk aanpassen?
- Ik ben zwanger. Mag ik mijn werktijden aanpassen?
- Meer informatie over zwangerschap
Dit is wel erg veel!
Daarnaast is de applicatie niet erg kleurrijk en ontbreken, over het algemeen, plaatjes. Dat hoeven niet per se schema’s te zijn zoals we die vinden onder ‘Hoe verloopt een zwangerschap?’ Een simpel beeldend plaatje per onderwerp maakt de app een stuk aantrekkelijker! Misschien is het zelfs mogelijk om video’s op te nemen. Bijvoorbeeld een video waarin een bezoek aan de verloskundige te zien is en wordt toegelicht door een verloskundige. Of een video van het maken van een echo. Dit had mij zeker geholpen in mijn ‘voorbereiding’ toen mijn vrouw zwanger was!
***
De inhoud
De inhoudelijke teksten binnen de app zijn prima. Goed leesbaar en erg uitgebreid. Daar heb ik dan ook niets op aan te merken. Een kleine verbetering zou zijn wanneer StimulanSZ in voetnoten beschrijft waar zij de teksten op baseert. Met die informatie kan de gebruiker beter inschatten of hij de bron betrouwbaar vindt en weet hij waar hij meer informatie kan halen.
De inhoudelijke teksten zijn ook voorzien van links. De meeste links leiden je naar een ander onderwerp binnen de app, maar sommige links leiden je ook naar websites buiten de app. Hierdoor verlaat je de app. Het is niet altijd duidelijk wanneer je naar een ander onderwerp binnen de app gaat en welke links je naar een website sturen. Dit kan duidelijker worden aangegeven.
***
Conclusie
Eindconclusie: het is een app met inhoud. En alleen inhoud. Dat is prima als je daar naar op zoek bent, maar ik schaf een app vaak aan juist omdat ik er lol aan kan beleven. Daar is deze app, ondanks zijn goede en uitgebreide inhoud, niet voor gemaakt. Het is zeker een interessante app, maar dat komt alleen door de content. Je kunt je afvragen of dat voldoende is om de doelgroep (intermediairs) zo ver te krijgen dat zij de app ook daadwerkelijk aanschaffen.
Naar mijn bescheiden mening is de app leuker en beter met de volgende aanpassingen:
- meer kleur en afbeeldingen;
- andere, meer gebalanceerde, menustructuur;
- links naar video’s waar je kunt zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
***
PS: @Jan, bedankt voor de code! Zijn mijn kritische noten bruikbaar?
PPS: een review van Gonny van der Zwaag (van iPhoneclub) vind je hier.
PPPS: als je dit interessant vindt, klik dan hier om mijn review van Het Babyboek van het Voedingscentrum te lezen.
Ik denk dat je gelijk hebt. We zijn geen grote commerciële uitgever. Maar we hebben wél een schat aan informatie. Die wordt onderhouden in een vrij complex cms, gericht op multichannel gebruik. We zijn nu bezig met het vinden van een goede weg om daaraan ‘mobiel’ toe te voegen.
Da’s niet zo eenvoudig. Jij schetst één van de complexiteiten: de ordening van de informatie. Die is nu vooral web-geöriënteerd. Een andere: smartphones hebben kleinere schermen en dus moeten koppen en titels korter. Kortom, de wereld van informatie die wordt hergebruikt of multichannelt, is niet zó eenvoudig.
Overigens zijn wíj wél blij met meedenkers als jij. Niet voor niets staat er nadrukkelijk in het info-scherm de oproep met ons mee te denken hoe deze app beter aan te laten sluiten op praktisch gebruik (en om nieuwe app-onderwerpen aan te dragen, want het cms bevat nog véél meer informatie over sociale/juridische/gezondheids-onderwerpen).
Hallo Jan, bedankt voor je reactie!
Met name je laatste opmerking (“het cms bevat nog véél meer informatie”) laat zien dat er een wereld te winnen is. Want als je al die informatie op een gebruiksvriendelijke manier kunt ontsluiten via een smartphone, hebben intermediairs het letterlijk op zak!
Ik ben erg benieuwd met welke creatieve oplossingen jullie gaan komen om de berg aan informatie gebruiksvriendelijk te ontsluiten op de mobiele platforms. Het zou erg jammer zijn als dit niet mogelijk blijkt. Simpelweg hergebruiken van de informatie uit een CMS blijkt te simpel gedacht.