Afgelopen zomer heb ik meegewerkt aan de publicatie “De Professionele Professional” (.pdf). In deze publicatie staat het handelen van professionals centraal. We gaan onder meer in op bureaucratie, hun leidinggevenden, de organisatiestructuur waarbinnen zij functioneren en de rol die een professionele professional zelf moet pakken. De publicatie is gebaseerd op ontwikkelingen in het maatschappelijke debat, het wetenschappelijk debat. Ook baseren we ons op interviews met professionals waarvan anderen zeggen dat zij professionele professionals zijn.
Hieronder een kort citaat uit onze conclusie:
In een poging om de professional onder controle te krijgen wordt teruggegrepen op traditionele, bureaucratische reflexen, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Deze leidt tot nog meer regels, controle en verantwoording, tot nog meer ontwijkend gedrag, escapisme en tot het afhaken van de meest waardevolle krachten.
Het pleidooi voor minder regels, meer ruimte en minder management is te beperkt en miskent het feit dat dat veel van de nieuwe categorie professionals niet aan de maat zijn. Zij kunnen de weelde van minder regels, meer ruimte en minder management niet dragen.
Samen met Jorrit de Jong en Zenc‘ers Arre Zuurmond, Nicole Damen, Frans Jan Douglas, Marjolein Minderhoud en Ton Monasso is de publicatie tot stand gekomen. De publicatie is vandaag gepresenteerd op de conferentie “Trends in troubleshooting“.
Op 12 april organiseer ik samen met hogescholen een congres rondom dit thema. “professionele ruimte” Ook hier wordt ingegaan op de rol van de professioal, de manager, de bestuurder en de overheid.
Sprekers zijn Evelien Tonkens, Doekle Terpstra en Paul Frissen
Je kan je nog aanmelden op de site
Interessante publicatie, graag wil ik er verder over mee praten.
Eerder ook samengewerkt met Peter in het kader van de ontwikkeling van het CJG in de Oosterschelde regio. Met name in kleinere gemeente heb je ambtanaren die mult- tasken (adhocratie)en aanlopen tegen de beperkingen door de bureaucratie in de eigen organisatie maar ook bij andere organisaties. Nog dank voor de prettige samenwerking in het CJG -blauwdruk- trajet in de Oosterschelderegio, zeker op het gebied van ‘digitalisering’ en de procesbegeleiding zijn we goed op weg geholpen en staat er van 7 gemeenten een mooi gezamelijk project…
Hallo Karin en Janet, bedankt voor jullie reacties!
@ Karin: interessant congres, maar helaas was mijn agenda voor 12 april al gevuld. We houden contact!
@ Janet: bedankt voor je warme woorden over onze samenwerking! De beperkingen die je noemt willen we graag overwinnen. Onder meer door professionals te leren hoe ze daar mee om kunnen gaan. We praten er zeker over door!
Pingback: Overheidsdienstverlening en de dove die moest bellen | Peter Keur